Kyndelmisse slår snart sin knude og hvis det der blæser så 18 kællinger ikke kan holde den 19. ved jorden… er forårets komme bebudet… således knuget af frygt for kulde og mørke’s hastige retræte, er der trængsel ved det hyggeligt flimrende skær fra mandehulerne’s glødende katoderør…
Derfor glæder det mig usigeligt, at en af ungdommens uvurderlige skatte netop er vendt tilbage i original udgave… og det er så i øvrigt ikke hårpragten jeg mener…
Det var ikke mange spil til Amiga der blev udviklet af software huset Aegis, men med dagens ankomst er “Arazok’s Tomb” endelig på hylden ved siden af en anden Aegis favorit “Ports of Call” og der blev brugt meget mere end anseelige mængder af min ungdom på begge.
I et smukt udført grafisk teksteventyr der minder om udgivelser fra Infocom, Lankhor, Mindscape og Magnetic Scrolls, spiller du en undersøgende journalist i det bizarre ved navn Mark Trade på jagt efter arkæologen Daphne, som er forsvundet nær en walisisk ruin på bakken Caer Arazok… snart møder du begravede og glemte magiske kræfter fra oldtiden med mystiske forbindelser til fremtiden…
Arazok’s Tomb er langt fra det bedste eventyrspil til Amiga, ordforrådet er noget begrænset og enkelte lokationer genbruges lidt for ofte, hvilket gør det vanskeligt at bevare overblikket. Men det er alligevel lykkedes at skabe en spændende dyster stemning og en sværhedsgrad som er fint afbalanceret igennem spillet med stadigt sværere opgaver.
For mig har det altid været et af de første spil der røg på, når jeg nostalgisk starter Amiga’en op efter længere pauser… og det er så nu du fiser hjem til din ungdom’s forsømte kærlighed og lader eventyret begynde…
Youtube Longplay Arazok
https://www.youtube.com/watch…
Solution Archive Arazok
https://solutionarchive.com/file/id,9523/