Blabgorianske grublerier… (Gribbly Grobbly)
(FB@2015-10-31)
Selvom Andrew Braybrook nu om stunder forgylder forsikringsbranchen med sit kodningstalent, i stedet for at skabe fantasifulde spilklassikere til hardcore gamers, så kan vi lykkelige få dog stadig trøste os med de perler han og Steve Turner fra Craftgold fik smidt for os midt i de festlige farverige firsere… og sådan et er Gribbly’s Day Out…
Før du starter med at tude over, hvor ubarmhjertigt spillet tager spilleglæden fra dig, ved smukt at placere en solid størrelse 62 i løgene dine, allerede første gang du forgæves forsøger at styre vor Blabgorianske levitationsekspert rundt mellem kraftfelter og stadigt stærkere udviklede fjender, så husk på at Zzap 64 åd lette spil til morgenmad og gerne uddelte buksevand til svagpissere, når det stærke spillerteam af testere med Julian Rignall i spidsen fik nye titler ind. Lær det og elsk det!
Gribbly er et studie i, hvor anderledes et spil kan bygges op. Helten Gribbly Grobbly er mest af alt en fod og et hovede, ikke ligefrem noget man ser så tit, men fint afstemt med figurens fantastiske bevægelsesmekanik. Første og sidste bane er altid de samme men spillets øvrige baner kommer i tilfældig rækkefølge. Majoriteten af de fjendtligt stemte modspillere, jagter ikke hvor kære protagonist, men starter blot som flyvende frøkapsler, der langsomt svæver mod jorden, for så i forskellige stadier at udvikle sig til mere bevægelige fjender, afsluttende med opslugning af en af de 8 små gribblet’s vi forsøger at redde hjem til den sikre hyggelige hule, i hver af de 16 utopiske baner. Man kan forsvare sig med bobler og frigøre tilfangetagne babyer, men kun hvis man bagefter kan gribe dem eller lande dem sikkert på en plan flade, hvilket i sig selv er noget af en kunstart!
Alle fjender og energifeltet tager energi ved berøring, feltet kan dog slukkes i mindre områder for at skabe adgang. Der er én enkelt fjende, som venter tålmodigt bag spærrende kraftfelter… Seon er uhyggelig! En stor sort krabbe lignende mutant, som nådesløst jagter dig når han slippes fri, hvilket han bliver når du mangler den sidste lille Gribblet, især den lyd der følger ham kan slide på tyndslidte nerver og når han først er ude så skal det gå stærkt.
Det er ikke et spil du gennemfører på kort tid, nogle har brugt flere år mens andre gemmer savestates efter hver gennemført bane. Men uanset om du tager det lange træk, eller hjælper dig selv lidt på vej, så er det altid en fornøjelse at komme videre og spillet er et af den slags man altid lige skal prøve igen efter en længere pause… en klassiker…
Youtube longplay
https://m.youtube.com/watch?v=Iw8h-UEPB1Y
Spillets Wiki-side
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gribbly%27s_Day_Out