Creatures – grusomt morsomt…
(FB@2015-10-16)
Dagens to lyspunkter fra udgiveren Thalamus – Creatures 1+2, hører til i den absolute elite af spil til C64. Teknisk overlegent udviklet af brødrene John og Steve Rowland, blev det nuttede platformspil, under stor mediebevågenhed, sluppet ud i 1990 til en allerede ventende fanskare og det var svært ikke at blive imponeret. Super flot og flydende grafik med masser af knald på farverne, dynamisk lyd og musik, velgennemtænkte og afvekslende baner samt masser af sort humor, gjorde spillet til en øjeblikkelig klassiker. Standarden fra Apex, brødrenes eget udviklingsfirma, var tårnhøj og gav i C64’erens otium både konkurrenter på platformen og de nye spillekonsoller noget at tænke over.
Spillet mødte lidt kritik på hastigheden hvormed man bevæger sig rundt på de sideværts scrollende baner, en fart som dog er valgt udfra størrelsen på protagonisten og de utysker som vil ham til livs og ikke en begrænsning i hardwaren. Ligeledes blev disse baner, som ellers ændrede udseende og sværhedsgrad igennem hele spillet, totalt overskygget af de små torturlignende opgaver der blev stillet undervejs i spillet, de forekommer endda mere barbariske end selveste barbarian! og er en fed og yderst morsom feature i spillet. Der er tale om enkeltskærms mellemsekvenser, hvor spillets nuttede hovedperson Clyde skal løse 3 forskellige opgaver, som dog kan ende fantasifuldt drabeligt for en af de tilfangetagede Fuzzy Wuzzier, hvis man fejler. De grusomme aflivninger er bare så morsomt vellavet, at man indimellem slet ikke har lyst til at redde de pelsede plysbamser… hæhæhæ! og opfølgeren udvidede da også dette populære koncept til 6 baner, et bevis på hvor velfungerende de små opgaver var i bidraget til spillets samlede oplevelse.
Fuzzy Wuzzy…
Der fulgte en af tidens populære Pom Pom Critter’s med den første udgivelse, de skulle forestille en af spillets helte, de udenjordiske Fuzzy Wuzzier og var en populær gimmick der også blev uddelt under spillets marketingsperiode. De beskrives meget forskelligt, nogle i flere farver, nogle med og uden logostrimmel… så om den der fulgte med mit eksemplar af spillet er oprindelig, eller vedlagt engang i mangel af bedre ved jeg ikke, men den passer fint med de figurer den skal forestille og så længe jeg er glad for den lille fyr…
Youtube longplay…
https://m.youtube.com/watch?v=SDDkxfJCB9Y
Zzap64 – 96% Gold…
http://www.zzap64.co.uk/cgi-bin/displaypage.pl…
The Creature Feature…
Da udgiveren Thalamus var søskende til bladet Zzap64, var det ikke overraskende dem som hjalp til med at hype spillet op til sin udgivelse. Som med tidligere Thalamus udgivelser, fulgte man spillets tilblivelse via en dagbog, skrevet af Rowland brødrene, som er både sjov og spændende læsning.
http://www.gamestone.co.uk/zzap_world64/main.php…
Slut af med stil…
Faktisk har spillet også en af de allerbedste afslutninger, som uden at røbe for meget indeholder sin egen lille sjove animerede historie. Nu er det nok ikke alle som har tiden til at gennemføre hertil, så herunder følger et link til en hjemmeside fyldt med alle de spilafslutninger du aldrig fik set, krydret med kommentarer til spillene… forbuden frugt for spillere som sværger til oplevelsen af forløsning efter en lang vedholdende indsats, men…
http://www.c64endings.freeolamail.com/…/creat…/creatures.htm
Moderne tider…
Spillets lange og vedvarende popularitet kommer måske allersmukkest til udtryk i dets genudgivelse, for det er ikke mange spil som nyder den ære. Psytronik har også andre klassikere i shoppen, samt et udvalg af spændende nye udgivelser.
http://www.psytronik.net/newsite/index.php/c64/26-creatures
Øvrige links…
http://theywereourgods.com/paulemozplaysagameaday/2011/03/creatures-commodore-64.html