Dungeon Master…
(FB@2015-10-05)
Sluk lyset en mørk vinteraften, skru op for lyden på anlægget og sæt dig godt til rette foran skærmen, med rigelige mængder af kaffe og slik i nærheden. Det bliver en meget lang nat…
https://m.youtube.com/watch?v=-VSVaJOemEU
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dungeon_Master_(video_game)
Skabelsesberetningen…
Dungeon Master er i en liga for sig selv. Med features som objekt opbevaringssystem, 3D lydeffekter (i stereo versioner), realtidskampe i 1. person og direkte styring på skærmen, blev det genreskabende og nytænkende spil præsenteret for en enig jublende presse i 1987 på Atari ST og kort efter i en lidt opdateret version på Amiga. Men historien startede allerede i start firserne, da Doug Bell og hans studiekammerat Andy Jaros, satte sig for at forbedre de berømte rollespil fra Ultima og påbegyndte programmering i Pascal på et spil der skulle hedde Crystal Dragon til Apple II. Det blev dog først udgivet flere år senere, da vennerne kom i stald hos firmaet FTL, hvor nye talentfulde kollegaer som grafikeren David Simon og programmøren Dennis Walker kunne sætte lidt skub på. Som heldet ville have det, gav et 8 til 16 bit generationsskifte også mulighed for at udvikle og udvide spillet, der blev omskrevet til hurtigere kørsel i C og Assembler.
http://amr.abime.net/review_16494
http://ralabaloza.blogspot.dk/…/DungeonMaster-How-was-it-ma…
Et ikonisk cover…
Med det etablerede firma FTL i ryggen, fulgte også firmaets foretrukne cover designer, grafikeren David R. Darrow. Han fik til opgave at illustrere de sidste sekunder af en gruppe helte’s liv, en scene som er beskrevet i spillets oplæg, der blev skrevet af Nancy Holder. For at spare lidt på udgifterne, blev der ikke brugt dyrt udstyr og rigtige modeller, i stedet blev det Andy Jaros i eget rollespil outfit som model for figuren til venstre, Darrow’s højgravide kone i en natkjole og en tilfældig bodybuilder. Honoraret blev aftalt som halv pris og resten i royalties, ikke nogen dårlig forretning for den unge kunstner når man tænker på at spillet blev et af de bedst sælgende på datidens mest populære platforme.
http://spelpappan.se/…/this-is-how-the-cover-art-of-dungeo…/
Den lille smule ekstra…
Et utal af guides og fanskabt ekstra materiale vidner om spillets enorme succes. For en samler bliver det hurtigt meget dyrt, for ikke at sige svært, at skrabe alle disse klenodier sammen. Men med sin helt egen Encyklopædiske hjemmeside, er man altid godt hjulpet mht. overblik og muligheder for indkøb. Der er alt fra fotokopierede pseudo guides, til et af de tidligste spil eksempler på et eget soundtrack. Soundtracket var dog mest et stemningsfyldt mix af instrumental numre, inspireret af spillet og skrevet af Darrell Harvey, Rex Baca og Kip Martin. FM Towns udgavens titelmusik blev udgangspunktet, da hverken Atari eller Amiga blev udgivet med musik. Enkelte guides blev skrevet i historieform og er faktisk små samleobjekter i sig selv, det er tydeligt at spillets løse historieform gav mange fans inspiration til selv at digte videre. Oprindeligt tilbehør som klistermærke, plakat, kort og mønt fra spillets mange forskellige udgaver og udvidelsen Chaos Strikes Back, er også eftertragtet og kan være meget sværere at få fat på end selve spillet, som normalt findes til rimelige penge på Ebay.
http://www.mocagh.org/loadpage.php?getgame=chaos
Jeg fik en lykkelig afslutning på mange måneders søgen efter en ekstra komplet version af spillet i en velbevaret æske med plads til både spil, udvidelse, guides og en god portion ekstramateriale. Jeg foretrak Psygnosis genudgivelse, for dens hårdere æske med Chaos inkl. og de flotte gule og orange manualer. Der er alligevel ikke noget specielt over Chaos Strikes Back’s cover og de oprindelige FTL æsker er meget skrøbelige.
Jeg mangler bare stadig det irriterende, ligegyldigt grimme FTL klistermærke… derfor smed jeg de små pins med bl.a. FTL logoet i æsken i stedet… men hvis der er en af jer, der har et ekstra, må i da gerne skrive en lille hilsen…