Piskeris og lange løbeture…
(FB@2015-09-14)
Der er nu noget sært tilfredsstillende ved at piske rundt foroven og se uskyldige nødlidendes jubel forvandles til ægte rædsel… nyahahaha… øhøm… nå men hvis du stadig er med mig, så starter vi aftenen med et afsnit af Blue Thunder, giver Towering Rescue en solid afprøvning af sine knapper, drøner rundt i møblerne i stuen og er i således opløftet stemning, så småt ved at være i det rigtige mindset til at komme i gang… for nu skal der kæmpes, på land og i luften, mod det onde Bungeling Imperium!
Choplifter…
Choplifter er gammelt (1982) og det ses. Trods den flydende og nærmest levende animation det er lykkes at give de små simple sprites, er der tale om tidlig grafik og lyd. Det er dog en klassiker med høj spilbarhed, hvad enten der skal reddes stakler eller kuglerne skal flyve om ørene på dem… Skabt af Dan Gorlin (uafhængig programmør tilknyttet Brøderbund) og konverteret fra Apple II til andre formater, diskutere man stadig hvilken som er bedst… jeg er nu meget glad for c64 versionen, som blev udført af Dane Bigham. Der er intet pointsystem, kun en optælling af mænd der reddes/mistes, det ville ellers have tilføjet spillet en ekstra dimension, men du må nøjes med en Brøderbund krone for 64 reddede og 0 tabte.
Raid on Bungeling Bay…
Will Wright, senere kendt som skaber af SimCity, lagde ud med denne klassiske shooter, hvis editor endte som oplæg til netop SimCity. Du og dit hangarskib er alene mod de onde Bungeling Emperialister og der bliver ikke tid til afslapning, jo længere tid du er om at smadre fabrikker, des mere militært isenkram bliver der pumpet ud! Flydende grafik og en helikopter der bevæger sig som en helikopter bør, støt stigende sværhedsgrad og et spændende 2D landskab, kæmpe fjender med en for tiden skarp A.I. og et gameplay hvor det kan gå vildt for sig, man er altid godt underholdt med denne fantastiske C64 klassiker… pas på hangarskibe… også dit eget!
Lode Runner
Lode blev oprindeligt udviklet som Kong i Fortran af Douglas E. Smith på en Prime Computer 550 og senere omskrevet i assembler til Apple II. Det er et af de første spil som blev udgivet med sin egen editor. Utroligt nok blev spillet afvist af den senere udgiver Brøderbund, fordi det ikke passede ind i deres profil, men efter endnu en finpudsning og tilføjelse af farvegrafik, fik Douglas alligevel udgivet sit spil. Den lange udviklingsperiode på universitetet, hvor spillet var populært blandt medstuderende, gav spillet en støt stigende sværhedsgrad og en bevægelsesmekanik i særklasse og spillet blev en klassiker i de tidlige 8-bit dage. Det ser ikke ud af meget nu om stunder, men kan man glæde sig over enkel og overskuelig grafik, vil det virkelig gribe dem som elsker at udforske løsninger på de mange baner. At historien foregår i Bungeling universet, skyldes Brøderbunds udfærdigelse af spillets baggrundshistorie, der er ikke megen sammenhæng mellem de forskellige spil i trilogien i øvrigt.